Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

„O pravopise českém“

lze ho považovat za 1. pravidla českého pravopisu. Místo tzv. spřežkového zde zavádí pravopis diakritický tj. rozlišování znamének. Dbal o správnou výslovnost, německá slova nahrazoval českými.

Česky psaná díla:

 „Knížky o svatokupectví“ – ostrá kritika církve, vystupuje proti odpustkům

ve vyhnanství vzniká nejčtenější dílo Postila aneb vyloženie svatých čtení nedělních“ – vrchol Husovy kazatelské a spisovatelské činnosti.

 „Postila“ – soubor kázání a výkladů čtení z evangelia. Jsou uspořádána podle církevního roku.

 „Výklad Viery, Desatera a Páteře“- výklady 10 přikázání, otčenáš, modliteb věřím v Boha.

 „Dcerka“ – spis, určený ženám a dívkám jak mají správně žít.

 „Listy“ – velká část vznikla v kostnickém vězení. Náhrada za mluvené projevy k posluchačům, přátelům a studentům. Povzbuzoval je ve víře a v boji za pravdu.


3. období

Husitská revoluce začala v červenci 1419 v Praze pod vedením kazatele Jana Želivského svržením konšelů z Novoměstské radnice. Husitský program byl obsažen ve 4 artikulech pražských:

1) Přijímání podobojí způsobou – věřící měli přijmout chleba a víno jako krev a tělo Kristova.

2) Rovnost všech sociálních vrstev před zákonem – stejné tresty pro všechny

3) Svoboda kázání Božího slova

4) Zákaz světské vlády kněžstva


Husité podnikaly výpravy do zahraničí – spanilé jízdy- šíření husitského programu. To vedlo k tomu, že si je císař Zikmund pozval na koncil do Basileje k diskusi o rovnosti. Neshody vedly k porážce husitského vojsk r. 1434 Bitvou u Lipan. R. 1436 v Jihlavě uzavřena basilejská kompaktáta, smíření husitů s církví a císařem Zikmundem. Z kompaktáty se však dodržovala pouze zásada příjímání podobojí způsobou – utrakvistická církev


V literatuře dochází ke změně žánrů: zaniká světové drama, rytířská, lyrická a duchovní epika. Do popředí se dostává: satira, duchovní píseň, traktát, postila, kázání, kronika.

Nejznámější duchovní písně jsou zaznamenány v Jistebnickém kancionále (kancionál – sborník duchovních zpěvů, který potřebovali věřící při mši). Patří sem písně:

Ktož jsů boží bojovníci – byla zpívána před bojem a měla dodat vojákům odvahu.

Povstaň, povstaň veliké město pražské


Z veršovaných skladeb, mají ráz polemiky patří: Žaloba Koruny české, Porok Koruny české a

Žádné komentáře:

Okomentovat