Začal historickými povídkami s čes.minulosti, klade důraz na výchovnou příkladnost
v obrazení vztahů mezi lidmi
Rozina Ruthardová a Dekret Kutnohorský
Vlastenecké povídky:
Chtěl jimi budit lásku k vlasti a k rodnému jazyku, a tím převychovávat národně
vlažné jedince. Hrdiny jsou mladí lidé, vzdělaní ušlechtilí.
Poslední Čech
Byla kritizována mladým K.H. Borovským, vytkl mu, že usiluje o získání české
šlechty pro národní boj. Také proto že příběh měl sentimentální děj.
Novely a povídky z divadelního a hudebního světa:
Tragické osudy ztroskotaných umělců, kteří dobývají uznání ve světě, když ho nenašli
ve vlastní vlasti:
Hudební dobrodruzi
Bláznivý houslista
Polemizuje zde s romantickým životním postojem, romantického hrdinu záměrně
zkresluje, aby vynikla jeho neudržitelnost. Např. Rozervanec reakce na Máchu
Reportážní črty z pražského prostředí a povídky venkovského života
Řeší sociální konflikty smírem, položil jimi základy pro tvorbu B. Němcové
Dramatická tvorba: a) Frašky
Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka
je to příběh 2 zamilovaných
nepřátelství jejich rodičů – českého ševce Kroutila a poněmčené máselnice Mastílkové je nakonec překonáno
- objevuje se zde píseň Kde domov můj (hymnu poprvé zpíval slepý houslista Mareš)
Fr. Škroup napsal hudbu, v r. 1918 se stala součástí hymny, od r.1993 je českou
státní hymnou
b) hry ze současnosti
důraz kladen na detaily a epizody každodenního života. Mnohé mají sociálně kritické
podbarvení.
Pražský flamendr, Bankrotář, Paličova dcera
Žádné komentáře:
Okomentovat