-umělecké a názorové dozrání
-sociální a revoluční téma „hodina přerodu“
-cítí mravní zodpovědnost za svět
Balada o nenarozeném dítěti(str.256, 1025 uč.) - soc. balada, mohou se milovat bohatí a chudí, odhodlání bojovat se současným stavem touha vytvořit spravedlivější svět
Balada o námořníkovi:„Musí se zabít , musí se žít, ruce jsou zbraně, srdce je štít.“
Umírající - nebojí smrti ale umírání
„Smrti se nebojím, smrt není zlá, smrt je jen kus života těžkého.“
Svatý kopečku - vzpomínky na babičku a dědečka, poslední báseň, inspirace Apollinairem, touha vytvořit spravedlivější svět
2)Poetismus
-20.léta 20.století, počíná smrtí Wolkera r.1924, vzniká v prostředí Devět silu-sdružení avantgardy(moderního umění), obsahuje umělce z oblasti literatury, divadla, architektury a výtvarného umění
Nezval, Teige(hlavní dva zakladatelé a teoretici), Seifert(předmluvy r.1921 a 1923 –cesta od prol.p. k poetismu), Biebl, Vančura (některá díla), Karel Konrád, Jindřich Honzl, Jindřich Štýrský, Toyen, Karel Teige, O. Mrkvička, Voskovec
cílem je:obšťastnit člověka, nedávat žádný úkol, poezie nemá být strohá, učitelská, žádné filozofování, má ukázat nové možnosti moderního světa v celé své šíři, poezie je hra se slovy, fantazie ničím nespoutaná, princip asociace,volná obrazotvornost, autoři okouzleni velkoměstem
-básníci chtěli něco nového, nechtěli být spoutáni, ale chtěli plout jako Rimbaudův opilý koráb
-v tomto období dochází ke spojení evropské avantgardy a českého prostředí, vliv básníků Bodlaire….
-poetismu se prolíná s výtvarným uměním -Jan Zrzavý ?
-manifest: "svět, který se směje, svět, který voní"
-má obšťastňovat, skončila s úkoly, ukázat svět v celé své šíři, poezie má být hra (se slovy), objevení fantazie, nechtějí filosofování, ale svoje myšlenky
Žádné komentáře:
Okomentovat