sbírka Na vlnách TSF (1925)-slavná sbírka, motivy bezdrátového telegrafu, moderní technické civilizace, exotických dálek
sb. Slavík zpívá špatně-rozloučení s poetismem, přechod od poetismu k melodickému období, neproblematické vidění světa, krása života, hledání jistot, smutek, překvapivé metafory
sb. Poštovní holub- zachycení plynutí času, rozporuplné pocity, melodické a zpěvné verše
přínos Seifert:
-angažovanost autorů v umění a kultuře
-pozvedl velkou měrou úroveň české poezie
-vůdčí osobnost Devětsilu, a vůbec celé Avantgardy, podpora národa tvorbou, odhodlání bojovat proti hrozícímu nebezpečí, zisk Nobelovy cena za literaturu 1984, tvorba v samizdatu, podpis charty 77,
tvořil v proletářské poezii, poetismu , surrealismu
Seifert: melodičnost, hudebnost , zpěvnost
Předseda svazu spisovatelů 19369
-F.X. Šalda si cení opravdovost jeho poezie
- v melodickém období využívá plně zvukomalebnosti češtiny, písňová forma
podrobněji:
-narozen v chudé rodině, žil na Žižkově, (spjat i s Kralupy n.Vlt., kam jezdil za prarodiči, kde prožíval první lásky, zažil bombardování, kam se vracel i ve zralém věku), dospíval během 1.světové války, nedokončil gymnaziální studia, byl v komunistické straně (z ní vystoupil v r.1929 po její bolševizaci), působil jako redaktor a novinář do poválečných let, od r.1949 žil v Praze jako spisovatel z povolání, tvořil s několika odmlkami (dobrovolnými či nutnými) až do své smrti v r.1986, v r. 1984 získal Nobelovu cenu za literaturu
-významný příslušník wolkrovsko-nezvalovské generace (básníků, kteří do literatury vstoupili počátkem 20.let), přežil své současníky(Hrubína, Halase, Nezvala, Wolkera, Horu, Holana…)
-jeho tvorba se proměňovala s dobou, dá se rozdělit na 4 období (nejvýraznější vrcholy přicházející v návaznosti na nové pohledy na realitu):
Žádné komentáře:
Okomentovat