největší osobnost středověké filozofie
už beze zbytku uplatnil nominalismus a aristotelovskou filozofii
k jeho největším vědeckým pracím patří dílo Teologická suma
rozlišoval 2 podoby bytí:
• dokonalý Bůh
• svět věcí stvořených
tento názor už je moderní - člověku dává určitou míru svobody v poznání, ale na druhé straně jde o vztah analogický, kdy z jednoho lze usuzovat o druhém → hovoříme o analogii bytí
z analogie bytí vyplývá také 5 důkazů boží existence:
1. z pohybu usuzujeme, že musí být nějaký první impuls
2. vše má příčinu, musí být prvotní příčina
3. věci mohou být a nemusí; to, že jsou, působí nějaká nutnost
4. skutečnost má stupně dokonalosti, musí existovat nejvyšší dokonalost
5. vše je smysluplně uspořádáno a směřuje k cíli; musí být tedy něco (inteligence),
která vše řídí pohyb Aristoteles - Thelos
látka → forma Akvinský – Bůh
Tomášova antropologie je už dnes chápána jako klasická teorie o jednotě duše a těla
duše je formou těla, je nesmrtelná a projevuje se jako poznání a vůle
Žádné komentáře:
Okomentovat