navazuje na Jamese především v oblasti sociologie a pedagogiky
z jeho koncepcí dodnes těží americký školský systém
jeho ústřední myšlenkou byl neustálý vzrůst a měřitelný užitek
věda, vzdělání i výroba slouží pouze jako instrument k dosažení tohoto vzrůstu, tzv. instrumentalismus
Fenomenologie
Edmund Husserl
podle Husserla má naše poznání většinou dogmatický ráz (něco, v co bezmezně věřím, nepochybuji), automaticky věříme, že našim představám odpovídá i něco ve skutečnosti
Kde ale bereme jistotu, že to, co vnímáme, nejsou jen pouhé prožitky? → musíme se zřeknout naší dogmatické víry v existenci vnějšího světa a tuto tezi o existenci vnějšího světa tzv. „uzávorkovat“ (zbavit platnosti)
po uzávorkování můžeme naše vědomí zkoumat, ale dojdeme k závěru, že i naše vědomí je součástí jsoucna, takže musíme uzávorkovat i toto vědomí a vše zkoumané se pro nás stane pouze jakýmsi fenoménem (jevem), který je u každého člověka individuální
závěr je ten, že Husserl věří v tzv. transcendentální vědomí, které umožňuje jednotlivci poznávat svět pouze na základě zjevování (ukazování se jsoucího)
Žádné komentáře:
Okomentovat