-od konce 17.stol. do poč. 19.stol(období absolutistické monarchie ve Fr.,pak se smísil s novými
směry-preromantismus,ovlivnil osvícensví)
„classicus“- vynikající,vzorný,modelový,vztahující se k antice
-tendence kultury a umění,která staví na racionalismu,harmoničnosti a řádu,opírá se
o osvědčené a zavedené tradiční modely a postupy,navazuje na ideály renesance a
humanismu
René Descartes:Cogito ergo sum
-napodobování přírody,ale pouze toho,co je v ní podstatné a neměnné(jako v antice)
znaky:
-střídmost,rozumová kázen,i náboženské pravdy odvozeny z rozumu
-proti renesanč.zvůli jedince podřízenost nadosobním úkolům
-neprojevují osobní názory,soukromí utajeno,citová složka ustupuje racionalismu
-estetická pravidla:aristotelská trojí jednota(času,místa,děje)
žánr rozdělen na vysoký(vznešené námět o urozených-oda,epos,tragédie)
a nízký(měštan.,směšné-bajka,satira,komedie)
Nicolas Bouileau –Umění básnické:logická jasnost,jednoduchost syžetu,přesnost vyjádření,styl podle žánru
Literatura:Francie
-francouzština modním jazykem
Pierre Corneille
(Cid-nazval tragedií,trojí jednota,láska proti povinnosti a cti)
Jean Racine-tragédie s historickými náměty
(Ifigenie na Tauridě
Faidra-nejvýzn.fr.klasic.dílo,trojí jednota,osudovost vání,přiznání pravdy.základní morální princip,
Hluboká psychologie postav)
Moliere -navazuje na středověké lidové frašky,zesěšnuje tehdejší dobové mravy
(Don Juan,Misantrop,lakomec,Tartuffe,Zdravý nemocný)
Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
(Lazebník sevillský,Figarova svatba)
Jean de LaFontaine-bajky-nadčasové,žánrová pestrost
Itálie
-commedia dell´arte(16.-18.st)
Carlo Goldoni-charakterová komedie(Sluha dvou pánů,poprask na laguně)rozvinutí situační
Žádné komentáře:
Okomentovat