Po Bílé hoře odešel do exilu jako poslední biskup jednoty bratrské.Přes polské Lešno se dostal do Anglie,
Švédska,Uher a 1670 zemřel v Naardenu v Holandsku.
Snažil se o pochopení světa,jeho řádu,a o nalezení jistoty.Snažil se spojovat vědu s uměním a víru s poznáním.
Spisy:
1, Nábožensko-filosofické
2,Pedagogické
3,Pansofické
4,Osobní
1.Zamýšlí se nad otázkami společenských vztahů,rozpor mezi rozumem a vírou.“Labyrint světa a ráj srdce“
- rozsáhlá alegorická skladba,která ukazuje autorovu pout světem.Všude nalézá nespravedlnost,propadá zoufalství,nakonec ho zachranuje hluboká víra,návrat ke Kristu jako k pevnému bodu.“Hlubina bezpečnosti“
- svět zobrazen jako kolo,jehož středem je Bůh.“Listové do nebe“- 5 fiktivních dopisů chudých Kristovi
2.“Velká didaktika“zásady vzdělávání.Důraz na rodný jazyk,rozdělení stupnů vzdělání(4 po šesti letech),význam předškolní výchovy v rodině,nutnost vědomostí i dovedností,postup od neznámého ke známému,důležitost kázně,ale nikoli tělesné tresty.Způsobilost všech pro vzdělání-obě pohlaví,nadání lze částečně nahradit pílí.
„Informatorium školy mateřské!“rady matkám o předškolní výchově
„Orbis pictus“ učebnice latiny,výuka pomocí obrázků
„Brána jazyků otevřená“ učebnice latiny
„Schola ludus“rozvíjí smyslové schopnosti
Pedagogické zásady Komenského:přiměřenost učiva věku,rozvrh,všestranné vzdělání,zdarma
3:spisy pansofické(encyklopedické).Snažil se shrnout výsledky veškerého vědění v ucelenou soustavu-většina shořela včetně slovníku“Poklad jazyka českého“
„O poesii české“propaguje časomíru
4.“Kšaft umírající matky jednoty bratrské“ loučí se se svým národem,vlastně závět,po vestfálském míru 1848
Chtěl světový mír a porozumění mezi národy
Žádné komentáře:
Okomentovat