An – veda o cl. O puvodu vyvoji a zákonitostech jeho fyzických zmen
Pra – postava z ni cely svet a je zakl. Všech věci je nadana vl. Zivotem vnitrnim zdrojem pohybu
Hobbes – pol. Legitimita, idealni pol. Utvar schopny realizovat absolutni monarchii
Sol – nazor cl, kt za jedinou skutecnost poklada sam sebe Nom – pojmy vznikle v rozumu a zivane nami k ozn nejake věci, cesta z nahodileho a nutnosti a ucelnosti z pricin, Augustinus- Bůh je podle Augustina nejvyšším Principem a zdrojem Světla, nejvyšsím, absolutním a jednotným bytím, Pravdou a nejvyšším Dobrem (unum, verum, bonum).Svět byl stvořen z ničeho tvořivou boží podstatou. Boží mysl v sobě obsahuje podstatné tvary veškerých věcí (na způsob ideí), které sa podle těchto vzorů ve světě utvářejí. Poznat svět je možné jen skrze onu absolutní Pravdu, ke které vede cesta poznávaním sebe samého, své vlastní duše.
Doxa- vysledek pouze smyslového poznani, upan – staroindicke bráhmanské nab. Texty a fil.
Teo – bohoslovi veda zab, se nab. Virou jejimi zdroji a predmety tele – ucelovost nazor o ucelovosti vývojových procesu dual – zakl. Vl. Všech real věci rozprostraněnost cogito se lisi nerozprostraněné Sub extensa a cogintans, mate – nazor o prvotnosti hmoty před duchem myslenim sledovani pouze hmotneho zajmu prospechu teod – zdůvodněni ospravedlneni bozi existence leibniz, kritika čistého a praktického rozumu jin a jang –prirodni deni a beh lidského zivota jsou navzájem propojeny ve shodnem rytmu neustalych zmen v rytmu sil, Sok – sok med zvl druh pohovoru a uceni, zavery a obecne harekteristiky vede viru v člověka cl se ma chovat rozume , pl – ustava a o nesrtelnosti Bacon – idoly rodu – jsou vlastní lidske přirozenosti a jsou to mylne predstavy, sklon ke zjednodusovani a vykladu z nasich vlastnich hledisek. Idoly jeskyne – jsou klamy vyvolane naší subjektivni povahou, vychovou,navyky. Idoly trhu – jsou klamy recove komunikace, plynouci z nepřesného pouzivani pojmu. Idoly divadla – jsou klamy kt. Prijimame z tradice, v niz se nechavame ovlivňovat spory a hadkami filosofu. Fischer zaklady poznani Patocka evropa a doba poevropska
Žádné komentáře:
Okomentovat