Při rozdělení cestujících (viz Přehled 511) do čtyř níže uvedených pásem podle ujeté vzdálenosti lze získat následující přibližné hodnoty (pro přesnější data je nutná jejich aktualizace): pásmo 1-50 km: 76%, pásmo 51-100 km: 13%, pásmo 101-200 km: 6% a pásmo nad 201 km: 5% cestujících.
1.2 Historický vývoj
První počátky snah o organizaci dopravy v příměstských aglomeracích sahají do 19. století. Rychlý rozvoj je ovšem zaznamenán až ve století dvacátém. Jako první propracované projekty lze uvést některé příklady z kontinentálních západoevropských měst a z Velké Británie. Teprve později se začínají uvádět do praxe pilotní projekty z ostatních částí světa.
Na výše uvedeném obrázku je schématicky znázorněn rozvoj příměstské aglomerace, podmíněný zkvalitňováním dopravních systémů (v dalším textu je popsán vývoj osídlení a dopravy v dnešní „průměrné“ metropoli):
V 18. století zde existovalo pouze centrum města, umístěné zpravidla na břehu důležité vodní cesty. Na jejím břehu existoval starý nákladní a osobní přístav, který musel později ustoupit rozvoji výstavby města a zůstalo zde zachováno pouze malé přístaviště pro osobní vodní dopravu - nový přístav byl umístěn mimo novou zástavbu. V této době již současně obyvatelé města a jeho okolí mohou využívat tehdy nový prvek dopravy – železnici.
Žádné komentáře:
Okomentovat