cílem v povídkové tvorbě bylo ukázat národní život, který měl být představen kladným typem
Babička – únik do minulosti, kdy byla spokojená, popsala venkovský život s jeho zvyky,
pověrami, není to dílo životopisné, vložila do něj i poznatky, které načerpala na
Domažlicku, hlavním tématem nejsou babiččiny osudy, ale její postoj k lidem, její
názory, staví proti sobě idylický život Proškových proti nepříliš šťastnému životu
panstva na zámku (kněžna: „Šťastná to žena!“)
staví proti sobě moudrost stáří a nevybouřenost, nezkaženost mládí
prokázána idealizace – babička se neshodla s dcerou Terezou, odstěhovala se do
Vídně, kde zemřela
v Babičce směřovala k vyobrazení kladného hrdiny, stejně jako v povídkách Dobrý člověk, Pan učitel, Baruška, Divá Bára, Chyže pod horami, které mají blízko k novelistické tvorbě Tyla
Divá Bára – odehrává se ve Vestci, ústřední postavou Bára, dcera pastýře, matka jí umřela,
lidé jí nemají rádi, protože si myslí, že ji podstrčila Polednice a je divá, když je jí
15 let, má velkou sílu a nejraději tráví svůj čas na pastvě se psem Lišajem, nebála
se ani chodit v noci na hřbitov, jediní její přátelé byli Elška, neteř pana faráře, a
Jozífek, syn kostelníka, kterého ochraňovala před ostatními, Elšce vykala (to mi
připadá dost zvláštní), v 11 letech odjel Jozífek na studia do města a Elška do
Prahy, po třech letech se Elška vrací jako dáma, ale stále má k Báře vřelý vztah,
pro Elšku je naplánován jako manžel správce, ale jí se líbí doktor z Prahy, Bára si
na sebe vezme prostěradlo a straší správce, který nakonec opustí vesnici, Bára je
za to potrestána, musí strávit noc v márnici, tam za ní přijde myslivec, kterému se
líbí a vezme si ho, vzápětí se dozvídá, že ji miloval i Jozífek, Elška se provdá za
doktora
hlavní motivy: zachycení vesnických pověr (Polednice, strašidlo), života, stojí proti sobě postavy kladné (Elška, Jozífek, Bára, farář) a záporné (kostelníková - matka Jozífka), ale i záporné postavy se na konci smiřují s Bárou, ukázáno, že člověk si má stát za svou láskou a bojovat za ni (Elška), idealizace postav, které jako kdyby neměly žádné špatné vlastnosti – Elška, Bára. Bára popírá pasivní úlohu ženy ve společnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat