zvukomalba-forma blízká hudebnímu tvaru, obraz přírody-barvitost, pohyb a napětí, pastelové barvy
barevnost, líčení krajiny-Bílé housátko- plachta, pohyb
jambický verš-1 nepřízvučná slabika
dramatičnost krátké věty, vykřičníky, slovní spojení, nedokončené věty
metafora- vzpomínky na dětství- Mrtvé milenky
využití kontrastu v rovině tematické(jarní příroda/poprava)
kompozice-dramatický vzestup, vrchol a sestup(jako drama)
epiteton konstans-bělavé páry/ epiteton ornans-růžový večer,jezero hladké/přirovnání-co slzy lásky/oxymoron-umřelé hvězdy svit/gradace-temná noc, temnější mně nastává
rytmus-vzestupný
ohlas na Máj:
dílo nepochopeno, odmítnutí morální stránky básně-hlavní hrdina je zločinec, L. Byron se stal jeho vzorem, inspirací a to je mu vytýkáno, není vlastencem, prý odvádělo od vlasteneckých a národních zájmů
dílo provokuje ideou, tématem, zpravcováním, foram blízká hudebnimu tvaru, neobvyklé
otázky a odpovědi na ně
a později navazuje na Máchovo nadčasvoé dílo generace jeho dílo hájící- generace Májovců
Máchovi pokračovatelé: Karel Sabina, J.V. Frič, Jan Neruda,
Žádné komentáře:
Okomentovat