do 20.století kriticko –realistické drama v 19.století došlo také k zásadní změně-vzniká funkce režiséra, a tak to již není sám autor, který řídí svoji hru, ale je to režisér, který přebírá od autora dílo a sám režíruje hru dle svého
-počátkem 20st. dvě významná divadla-Národní divadlo a Vinohradské divadlo-vynikající dramatici autoři, styk s Evropou
režiséři: Jaroslav Kvapil, Karel Hugo- Vinohradské divadlo-Národní divadlo
vliv expresionismu módní vliv ovlivňující poč 20.století - působí silou nitra na vnější skutečnost, subjektivní pocity, představy počátek 20.století ve Francii,
-objevuje se herecká stylizace –mluva, pohyb
vliv civilismu-jednodušší hry -celkově ale průměrná představení
naše drama počátku 20.století:
-naši autoři reagují na nové moderní umělecké směry v Evropě
-nový pohyb , dynamičnost, nové žánry, hravost, schopnost improvizace
hraje se stále:bratři Mrštíkové: Maryša, F.L.Stroupežnický Naši furianti
noví autoři:
Viktor Dyk Zmoudření dona Quichota, konfrontace iluzí a reality
Fráňa Šrámek lyrické drama Měsíc nad řekou, střet generací, Léto-sešit
František Langer realistické drama ,zaměření na pražskou periferii, mravní a soc. tématika
V.Nezval Mannon Lescaut-poetická adaptace Proustova románu
Karel Čapek píše utopické a filozofické drama, pomocí svých postav řeší obecné problémy 20.století, nové hry píše pro všechny vrstvy
-Loupežník generační drama
-RUR utopistické drama, práce důležitý morální činitel, robot odlidštění člověka m nemyslící dav, filosofické drama , presentuje zde svoje myšlenky Věc Makropulos
-Bílá nemoc humanistické tradice, fašismus protifašistické drama
Matka polemika pro a pro boji
Vladislav Vančura –Josefína(x Čapek)
Žádné komentáře:
Okomentovat