Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

drama: dělíme na komedii a tragédii (a činohry)

základní schéma tragédie:
a)expozice - uvedení do děje
b)něco se stane
c)krize
d)peripetie
e)katastrofa
-divadlo se hraje především na počest bohů(Dionýsos)
-vznik tragedie a komedie(tragó- zpěv kozlů)
-herci pouze muži, činnost chóru( fce. tlumočil názory a mravní ponaučení)

Aischylos
-zakladatel řecké tragédie, zavedl druhého herce, napsal velké množství tragédií, ale pouze mále se jich dochovalo, do dialogu mezi chórem a sólistou zavedl druhého herce
Oresteia - dramatická triologie popisující návrat Agamemnóna do Mykén a
-pět síla bohů rozhodovat, silný vliv mýtutrilogie. Děj této jediné dochované Aischylovy trilogie (Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené Lítice) vychází z báje o argejském králi Agamemnonovi a jeho synovi Orestovi. První díl tragédie líčí úkladné zavraždění Agamemnona, který se vrací z trojské války, manželkou Klytaiméstrou a jejím milencem Aigisthem. Druhý díl, odehrávající se po několika letech v době Orestova návratu do Argu, předvádí jeho pomstu za otcovo úkladné zavraždění. Po vnitřním sváru spojeném s hodnocením matčina činu zabije Aigistha a smrtí ztrestá i ji. V Usmířených Líticích je pronásledován Erínyemi (Líticemi) za to, že zavraždil matku. Utíká pro pomoc do Apollonovy delfské svatyně. Na jeho radu odchází do Athén, kde je rozhodnutím aeropagu rozhodným hlasem bohyně Pallas Athény osvobozen. Orestés je osvobozen, neboť svým činem vyjadřuje nový mravní řád. Mravní patos Oresteie je umocněn i oslavou athénské demokracie v promluvách chóru. Umělecký přínos dramatu, které nedodržuje jednotu místa, času a děje,je v zavedení třetího herce, což zvyšuje dramatičnost, v přímočarém charakterizačním mistrovství postav a v slovesném vyjádření ponurosti zločinu, démoničnosti Klytaiméstry i odhodlání Orestova.

Žádné komentáře:

Okomentovat